Представники бізнесу Миргородської громади надихалися досвідом полтавців
Полтаві відбувся один із тематичних заходів, спрямованих на розвиток підприємництва, – діловий форум «Вихід з післявоєнної кризи для малого та середнього бізнесу». Його учасниками стали представники малого й середнього бізнесу, громадських об’єднань та влади Миргородської та Горішньоплавнівської громад-партнерів. Цього разу захід відбувся за підтримки програми EU4Business у межах спільного проєкту «Активізація бізнес-діяльності як ключовий фактор економічної стійкості громади в період воєнного стану» та Полтавської торгово-промислової палати. Учасники обговорили актуальні проблеми, дізналися про фінансові можливості, ознайомилися з кращими практиками успішного бізнесу і шляхами досягнення цілей сталого розвитку.
Відкриваючи форум, президент Полтавської торгово-промислової палати Володимир Борисенко зазначив, що за час, який минув після початку повномасштабного вторгнення, українські підприємці поступово адаптувались до поточних умов і продовжують розвиватись. А найбільші проблеми мікро-, малих і середніх підприємств пов’язані з браком інформації, складністю доступу до навчання і деякими перепонами в реалізації технологічних проєктів. Ключовим завданням обговорень стала теза про те, що саме об’єднання виробників має стати головним захисником бізнесу у співпраці з органами законодавчої та виконавчої влади України, міжнародними партнерами та фондами, провідниками нових знань і компетенцій для формування власної моделі відновлення й розвитку своєї галузі із чітким захистом її національних інтересів, зокрема в умовах євроінтеграції.
Під час форуму підприємці ознайомилися з однією з практик успішного бізнесу – ТМ Premier Sock, яка завдяки багаторічному досвіду стала одним із провідних національних виробників шкарпеткової продукції. Компанія працює як під своїм брендом, так і під брендами партнерів. В Україні одними з найпотужніших покупців є мережі «Єва» та «АТБ».
Продукцію також експортують у країни Європи. Її асортимент постійно розширюється, зростає частка продажів за кордон. При цьому співпрацювати з іноземними замовниками підприємство почало задовго до війни, а зараз лише поширює свою експансію в інші країни. Зараз це ринок Скандинавських країн, де компанія вже має свої представництва. Підприємств було готово до змін і завдяки цьому зараз упевнено дивиться в майбутнє й дає раду викликам поточного моменту.
– Після початку повномасштабного вторгнення підприємство призупинило свою роботу всього на три дні, – розповідає заступниця директора з маркетингу Олена Бабенко. – Штат компанії налічує близько 200 працівників, є люди із числа внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Протягом місяця виробляється близько 2 млн пар шкарпеток.
Можливість працювати навіть у складних умовах компанії дозволяє обладнання європейських стандартів, широкий асортимент, налагоджена системі логістики, а також орієнтованість на задоволення інтересів як оптових покупців, так і роздрібного споживача. Але не менше значення має гнучка робота з персоналом, вивчення його потреб і можливостей, адже рівень емоційності та стресу досить високий.
– Ми навчилися підлаштовуватися під ситуації, враховувати можливості персоналу навіть при складанні графіку роботи, адже колектив на 90 % жіночий. І саме це дозволяє більш раціонально й ефективно використати їхні можливості, – резюмувала представниця компанії.
Програмою релокації бізнесу в червні 2022 року скористалася підприємиця з Краматорська Інна Гаєць і поновила роботу в Полтаві.
Шлях до власного виробництва та співпраці з торговельною мережею OLKO Інна розпочала в 1995 році зі швейної майстерні у власній квартирі. Із часом – у 2014 році, після початку АТО – через зміни ринку збуту було створене підприємство з виробництва одягу повного циклу – від розробки дизайну до пакування готового виробу.
– Це був новий етап життя – школа бізнесу, – пригадує підприємиця. – Вчилася працювати якісно, отримувати прибуток і навіть виходити на інший рівень. У 2019 році, через збільшення кількості постійних замовників, з’явилася економічна доцільність у масштабуванні бізнесу, а на кінець 2021 року кількість найманих працівників становила вже 18 осіб. Кількість швейних виробів щомісяця складала від 2000 до 3000 одиниць.
Із початком повномасштабного вторгнення підприємство повністю зупинилось. Узявши участь у державній програмі релокації бізнесу торік у червні, виробництво відновило роботу вже з 1 вересня 2022 року. Наразі штат компанії складається із 6 осіб, ще троє проходять навчання. Незважаючи на брак висококваліфікованих працівників, пані Інна висуває досить високі вимоги під час працевлаштування і вважає, що саме це допомогло їй зберегти свою репутацію.
– В асортименті компанії – жіночий одяг, асортимент якого розширюється, – наголошує підприємниця. – Це стало можливим завдяки обладнанню з програмним забезпеченням, яке було отримано в межах грантових програм. Паралельно шукаємо нових замовників, серед них з’явився магазин жіночого одягу Nefertiti. І рухаємося в напрямі створення особистого бренду.
– Підтримка та розвиток малого й середньому бізнесу громад партнерів та й в Україні в цілому є пріоритетним завданням органів місцевого самоврядування – зауважила Наталія Молочко, заступник Миргородського міського голови, та подякувала міжнародним партнерам та організаторам за надану можливість для бізнесу долучитися до такої знакової події і ознайомитися з роботою підприємств Полтави.
Учасники форуму шукали відповідь на запитання щодо ефективної моделі бізнес-об’єднань. Обговорювали антикризовий маркетинг, його специфіку та інструменти разом із бізнес-консультанткою Світланою Насировою.
– Адже з точки зору економіки війна, як і будь-яка криза, створює не тільки лихо, а й можливості, – наголосила бізнес-консультантка. – Треба розглядати сценарії трансформування бізнесу, проводити вивчення конкурентів, цільової авдиторії та її потреб, просування бізнесу, адже як раніше не буде вже ніколи.
Публікацію створено в межах грантового конкурсу із системної підтримки малого і середнього підприємництва на замовлення програми міжнародної співпраці «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», яку спільно фінансують Європейський Союз і Уряд Німеччини. Грантовий конкурс виконує Фонд розвитку підприємництва, стратегічним виконавцем програми є німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Програма спрямована на підтримку економічної стійкості, відновлення та зростання України, створення кращих умов для розвитку українських малих і середніх підприємств (МСП), а також підтримку інновацій та експорту.