Визначні особистості нашої громади
Давид Гурамішвілі
У мозаїку славних імен гармонійно вписалося ім’я Давида Гурамішвілі. Як свідчить перепис 1782 року, відставний поручик грузинського гусарського полку князь Давид Єгоров, син Гурамів, на той час безвиїзно проживав у Миргородському повіті. Взято це з архівних хронік. У боях поручик був поранений, але дожив до глибокої старості. Його поховали в Миргороді біля Вознесенської церкви «зело мужа і воїна зело гідного». Цей факт говорить про те, що цей славний муж мав заслуги і перед православною церквою. Бо в церковній огорожі свій упокій знаходили люди духовного звання або люди видатні особливо. благодійністю в справі духовній. Давид Гурамішвілі був великим грузинським поетом, воїном, українським хліборобом і благодійником.
Давид Гурамішвілі був воїном – історичні документи, в яких він відзначений, свідчать, що він провів у сідлі майже півстоліття. За особисту хоробрість йому було даровано землі поблизу Миргорода. І короткі часи перемир’я він проводив у своєму маєтку, яке облаштовував як грамотний господар.
У Миргороді є музей Давида Гурамішвілі — єдиний розташований за межами Грузії культурологічний заклад, присвячений поетові. Щороку в дні пам’яті поета до Миргорода приїздять представники Посольства Грузії в Україні та грузинської діаспори.
В експозиції та фондах музею зосереджені матеріали про життя і творчість грузинського поета, про сучасну Грузію, Україну, зокрема, Миргородщину. Тут є видання творів поета і книги про нього, речі народного побуту Грузії й України XVIII століття, зразки зброї, твори образотворчого та декоративно-ужиткового мистецтва, вироби місцевих майстрів, подарунки та інше.
На могилі Давида Гурамішвілі та біля входу в його літературно-меморіальний музей встановлені пам’ятники поету.
Іван Зубковський
Іван Андрійович Зубковський і Миргород – поняття невіддільні. У травні 1849 року він у шестимісячному віці переїжджає з батьками до Миргорода. Тут і пройшли його дитячі роки з навчанням у Миргородському повітовому училищі.
До Миргорода юнак приїжджав на вакації, навчаючись у Лубенському духовному училищі, Полтавській духовій семінарії та імператорському Св. Володимира Київському університеті.
Навчаючись у Миргородському повітовому училищі, Іван Зубковський разом зі своїм товаришем Овксентієм Богаєвським допомагав А. П. Свидницькому в роботі відкритої ним недільної школи.
Брав він участь і в діяльності Миргородської громадської бібліотеки, теж відкритої тим же А. П. Свидницьким.
Так що під орудою Анатолія Патрикійовича Іван Зубковський отримав у Миргороді свій перший громадський гарт, під впливом якого в майбутньому сформувався його світогляд.
По закінченні Полтавської духової семінарії І. А. Зубковський працював у Миргороді вчителем.
Три роки (1880-1883) працював І. А. Зубковський у царині медицини Миргородського повіту, багато зробивши за цей час задля її поліпшення.
22 лютого 1914 року під керівництвом І. А. Зубковського було відкрито Миргородське мінеральне джерело, у 1915-1916рр. вода, з подачі Івана Андрійовича, була досліджена й дозволена для використання з лікувальною метою. У ті ж часи він очолював курортну комісію по підготовці до відкриття оздоровниці.
Та ось влітку 1916 року І. А. Зубковький тяжко захворів, що прикувало його до ліжка на кілька місяців. Трохи поправившись від хвороби, він подав прохання губернатору про відставку з посади міського голови за станом здоров’я. Полтавський губернатор задовольнив його, висловивши великий жаль з цього приводу. Аналогічно вчинила й Миргородська міська управа.
Говорячи про діяльність І. А. Зубковського на посаді міського голови, можна з упевненістю сказати, що збулися слова генерала від Кавалерії В. В. Сахарова, який у січні 1911 року вітав миргородців з прибуттям до них “вищого ступеня корисного й невтомного трудівника”.З часу відставки і практично без відпочинку Іван Андрійович віддався підготовці до відкриття курорту, що й сталося 15 квітня 1917 року. До останніх своїх днів Зубковський не поривав зв’язків зі своїм дітищем, бувши по його заснуванні і лікарем-ординатором, і санітарним лікарем, і почесним консультантом.
Своїми двома справами – відкриттям мінерального джерела і створенням на його базі курорту І. А. Зубковський, по суті, здійснив подвиг, воздвигнувши собі рукотворний пам’ятник, хоча він про це і не думав.
І. А. Зубковський активно брав участь і в інших миргородських справах. Так, у 1918 році він організував на курорті розлив газованої миргородської мінеральної води (пляшку й етикетку до неї на прохання Івана Андрійовича зробив О. Г. Сластьон). У 1919 році був лектором Народного університету, роботу якого перервала громадянська війна. Разом із О. Г. Сластьоном організував і відкривав у 1920 році науковий і художньо-промисловий музей (нині краєзнавчий).
І. А. Зубковський за свої заслуги перед Миргородом належно вшанований: 200 публікацій про нього, 9 портретів, пам’ятник, три меморіальні дошки, вулиця і провулок його імені, звання “Почесний громадянин міста Миргорода” і багато іншого.
Опанас Сластіон
Опанас Георгійович Сластіон — український маляр і графік романтично-народницького напряму, етнограф, архітектор і педагог, засновник Миргородського краєзнавчого музею. Батько Юрія Сластіона.
Протягом 1900—1928 років викладав у Миргородській художньо-промисловій школі імені Миколи Гоголя. Приятелював та листувався з Дмитром Яворницьким. У 1928 році за станом здоров’я він полишив викладацьку роботу та вийшов на пенсію. Багато років їздив по Україні, змальовував та збирав зразки народного мистецтва, фольклорний матеріал та записував на фонографі спів і гру кобзарів (Філарет Колесса використав ці записи у «Матеріалах до української етнології», тт. 13, 14, 1913); сам він артистично виконував думи. Зібрані матеріали опрацьовував як альбоми: української та запорізької старовини, орнаменту, вишивок, різьби, кераміки, архітектурних мотивів.
З 1870-х років активно досліджував кобзарство. В дослідженні кобзарства Сластіон активно співпрацював із Климентом Квіткою та Лесею Українкою. Малював портрети кобзарів, записував думи. У 1902 р. в журналі «Київська старовина» (одне із найвідоміших тогочасних видань історичної та краєзнавчої тематики) опублікував статтю про кобзаря Михайла Кравченка. Уже через багато років після смерті О. Сластіона, у 1961 р., було видано книгу з портретами кобзарів, які намалював художник. Особливою заслугою Опанаса Сластіона є те, що багато кобзарських дум він записав на фонограф (перші записи зробив у 1903 р.). Посприяв в організації у Миргороді у 20-х роках ХХ століття селянської капели бандуристів, згодом реорганізованої у Першу селянську капелу бандуристів імені Тараса Шевченка (1928).
У 1900-их працював над ілюстраціями до Шевченкового «Кобзаря», ілюстрував його твори (зокрема «Гайдамаки» (1886), перевидані у 1920-их роках Яковом Оренштайном у Берліні, «Катерину»), читанку «Вінок» Б.Грінченка, «Козаки і море» Данила Мордовця та інші.
Маляр українських краєвидів і жанрових сцен: «Українка», «Проводи на Січ» (1886), «Миргород» (1901), «Вечір. Село» (1904), «Зима на Чернігівщині», «На Волині» тощо. Його малярство позначене впливом передвижництва, але з національною тематикою.
У 1906 році належав до гурту ілюстраторів київського сатиричного журналу «Шершня», згодом працював у багатьох українських видавництвах, зокрема в часописі «Рідний край» Олени Пчілки.
Під час революційних подій 1917—1920 років рятував художні шедеври з маєтків відомих родин. З 1918 року О. Сластіон очолював комісію зі збору культурних і мистецьких цінностей при відділі народної освіти. Завдяки Опанасу Сластіону було збережено значну частину цінностей, які перебували в маєтках у Хомутці (садиба Муравйових-Апостолів), Великих Сорочинцях (колишні маєтності Гоголів-Яновських), Великій Обухівці (садиба Капністів), Кибинцях та Яреськах (маєтності Трощинських). На основі зібраного матеріалу в 1920 р. було відкрито «Науковий і художньо-промисловий музей» (близько 600 експонатів), який згодом став основою для Миргородського краєзнавчого музею. Музею О. Сластіон подарував також збірку своїх власних творів.
У 1920-х роках за проєктом митця збудовано будинок курорту в Миргороді та ще низку споруд.
Помер 24 вересня 1933 року. Похований на Троїцькому кладовищі Миргорода.
До 100-річчя з дня народження Шевченка О.Сластіон виступив ініціатором зведення пам’ятника поету в Миргороді, брав участь у зборі коштів.
Тарас Шевченко
Тарас Григорович Шевченко —український поет, прозаїк, мислитель, живописець, гравер, етнограф, громадський діяч. Національний герой і символ України. Діяч українського національного руху, член Кирило-Мефодіївського братства.
Про перебування великого Кобзаря на Полтавщині існує чимала література. Щодо Миргородщини щонайбільше вивчений шевченкознавцями час перебування Тараса Григоровича 1845 року в селі Мар’янському (тоді Миргородського повіту) в поміщика Олександра Андрійовича Лук’яновича.
Тарас Шевченко приїздив на Миргородщину щонайменше п’ять разів: навесні, влітку й восени 1845 року, 1846 та 1859 року. Уперше він приїхав на запрошення О.А.Лук’яновича як художник, щоб написати портрети членів родини цього миргородського дідича. Згодом він повернувся на Миргородщину вже як співробітник Київської археографічної комісії.
Восени 1845 року поет знову вирушив на Полтащину. В Миргороді він спинився у П. Шершавицького, чиновника канцелярії повітового маршалка, у якого відновив літературну діяльність. 4 жовтня поет записав дві нові ліричні поезії: «Не завидуй багатому» і «Не женися на багатій», які увійшли до рукописної книги «Три літа». Оглянувши історичні та архітектурні пам’ятки Миргорода та його околиць, зокрема села Яновщину, Сорочинці, Білики, Шевченко на деякий час спинився у Мар’янському (перший приїзд туди відбувся навесні 1845 року) у маршалка шляхти Миргородського повіту О. Лук’яновича, де намалював його портрет. Потім Шевченко зупинявся в О. Афанасьєва-Чужбинського в Ісківцях та В. Закревського у Березовій Рудці, де оглядав визначні пам’ятки місцевості.
Василь Капніст
Василь Васильович Капніст — український письменник. Імовірний автор трактату «Історія Русів», що здобув значної популярності серед патріотично-налаштованих українців у ХІХ ст. Маршалок шляхти Полтавської губернії в 1820—1822 роках.
Мав великий авторитет серед українського дворянства. Обіймав виборні посади предводителя дворянства Миргородського повіту (1782), Київської губернії (1785–87), генерального судді Полтавської губернії (з 1802 року) та полтавського предводителя дворянства (з 1820 року). Перебуваючи на посадах, завжди обстоював інтереси українського народу.
Василь Капніст почав друкуватися в 1780 році. Писав оди, елегії, анакреонтичні вірші.
У 1783 році написав «Оду на рабство» (опубл. 1806), у якій виступив проти посилення колоніальної політики російського уряду в Україні, зокрема, остаточної ліквідації в 1783 році козацьких полків і запровадження кріпосного права у Слобідській і Лівобережній Україні.
У квітні 1791 року Василь Капніст разом зі своїм братом Петром за дорученням українських патріотичних кіл перебував у Берліні. Він вів переговори з представниками прусських урядових кіл, зокрема з міністром закордонних справ (канцлером) Пруссії Е.-Ф.Герцбергом про можливість надання допомоги українському національно-визвольному рухові у випадку відкритого збройного виступу проти російського самодержавства.
У 1798 році опублікував поему «Ябеда», у якій у гострій формі критикував російську колоніальну політику на українських землях.
Василь Капніст переклав «Слово о полку Ігоревім» на російську мову і зробив цікавий коментар, у якому наголошено на українському походженні та на українських особливостях цього твору.
Панас Мирний
Панас Мирний (Панас Якович Рудченко) — український прозаїк та драматург, народився 13 травня 1849 року в родині бухгалтера повітового казначейства в місті Миргороді. Його батько походив з родини простого козака, який брав участь у війні з Наполеоном 1812 року, зумів дослужитися до чину прапорщика, а повернувшись на Полтавщину, придбав невеликий маєток у селі Білики Миргородського повіту. Мати, Тетяна Іванівна Гординська — донька місцевого колезького реєстратора. Свій рід вона виводила від захожого грека, який брав участь у Семилітній війні (1756—1763). За словами самого Мирного, цей чоловік, «що й прозвавсь Грековим, мав штабс-капітанського чина і за свою службу був нагороджений землею і кріпаками».
Після кількох років навчання в Миргородському парафіяльному, а потім у Гадяцькому повітовому училищі (1858—1862) чотирнадцятилітній хлопець йде на роботу. Чиновницька служба Рудченка почалася 1863 року в Гадяцькому повітовому суді. Наступного року він переходить у повітове казначейство помічником бухгалтера, а згодом, після короткочасного перебування у Прилуках, займає цю ж посаду в Миргородському казначействі.
На цей час припадають його перші спроби літературної творчості та фольклористичної діяльності. Частину зібраних Панасом фольклорних матеріалів згодом опублікував його брат Іван Білик.
Літературні інтереси Панаса Мирного тісно поєднувалися з його громадською діяльністю. Ще за молодих років він був пов’язаний з революційним визвольним рухом.
Іван Білик
Іван Білик (Іван Якович Рудченко) – український фольклорист, етнограф, письменник, перекладач, літературний критик, старший брат і співавтор Панаса Мирного.
Навчався спершу в приходській школі, потім у повітовому трикласному училищі, яке успішно закінчив в 1857 році. Вступити до гімназії не було матеріальної змоги, і батько взяв хлопця привчати до служби в казначействі (того року батька перевели до Гадяча на посаду казначея). Та служба не задовольняла юнака, він поривався до освіти. Це бажання підсилювало спілкування з молодим товариством із сім’ї Драгоманових. Читання книжок, розмови про долю народу, захоплення українським фольклором — все це сприяло зростанню свідомості й народолюбства.
Іван Якович почав записувати пісні, прислів’я й приказки, народні звичаї, а одночасно й писати власні твори. У 1860 році деякі його записи друкуються в «Полтавських губернських відомостях», а з 1861 року — в журналі «Основа» під псевдонімом Іван Кивайголова. 1862 року він опублікував народні перекази, записані в Миргороді, «Про зозуль, посмітюх і гадюк» (псевдонім — Іван Руїна). З 1867 р. розміщував поезії, переклади і літературно-критичні статті та рецензії у львівській «Правді».
Велика заслуга Івана Білика як літературного критика. Його естетичні погляди розвивалися під впливом творчості Т. Г. Шевченка. В статті «Тривога над свіжою могилою Т. Г. Шевченка» (1886) він називав Кобзаря одним із найбільших народних поетів.
Крім того, Білик відомий і як перекладач на українську мову творів А. Міцкевича, Г. Гейне, Дж. Байрона та інших. Писав він і ліричні вірші, щоправда, переважно для себе та близьких людей.